Dietetycznie Poprawni - Poradnia Zdrowego Odżywiania

0,00 zł
Strona główna
Kontakt


Informacje



 
Polecamy
 
MojeMusli.pl - Skomponuj Swoje Musli!


Gram-Art
PORADNIK SENIORA - MENU POD LUPĄ

Wile osób po pięćdziesiątce nie potrafi stosować zbilansowanej diety, a to sprzyja chorobom. Wiele dolegliwości, których przybywa z wiekiem, to skutek niedożywienia. Jest ono tak samo groźne dla zdrowia jak nadmiar przyjmowanych kalorii, powodujących otyłość. A że niektóre symptomy niedożywienia są bardzo podobne do fizjologicznych objawów starzenia się, seniorzy często nawet nie zdają sobie sprawy, że w ich organizmie brakuje ważnych składników odżywczych.

DLACZEGO JADASZ NIEZDROWO
Przyczyny, dla których dieta seniorów często jest niewłaściwie skomponowana, bywają różne:

UPOŚLEDZENIE ZMYSŁÓW SMAKU I POWONIENIA -
Gdy nie możesz docenić walorów smakowych posiłku, to jesz byle co lub nakładasz na talerz zbyt małe porcje.
RADA:
Sięgnij po sok z cytryny, cebulę, czosnek, miętę. Dodawaj je do mięsa, przyprawiaj nimi zupy i surówki. Wyrazisty smak potraw pobudzi apetyt.

ZMNIEJSZENIE PRODUKCJI ŚLINY -
Suchość w ustach powoduje problemy z żuciem i połykaniem większych kęsów, co zniechęca do jedzenia. Ubytki w uzębieniu lub źle umocowana proteza zębowa również utrudnia jedzenie stałych pokarmów.
RADA:
Jedz więcej potraw płynnych: zup, sosów, koktajli.

SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE
Nadmierne zwiotczenie i suchość skóry, łamliwość włosów, znaczny spadek wagi... Jeśli zaobserwujesz te objawy u siebie, koniecznie zgłoś się do lekarza, aby upewnić się, czy nie jest to skutek złego odżywiania się. Gdy okaże się, że tak - niedobory trzeba uzupełnić, ponieważ nadmierna utrata masy ciała powoduje spadek odporności, apatię, rozdrażnienie, a nawet depresję.

JAK UKŁADAĆ JADŁOSPIS
Gdy twoje codzienne menu jest prawidłowo komponowane, jesteś zdrowsza, masz więcej sił, dobry nastrój, a procesy starzenia się organizmu przebiegają wolniej.
Jakie składniki odżywcze są szczególnie ważne dla seniora?

SPRZYMIERZEŃCEM KOŚCI JEST WAPŃ -
Zabezpiecza cię przed osteoporozą, chorobą, w której kości stają się łamliwe. Podstawowym źródłem tego pierwiastka jest mleko i jego przetwory( jogurty, twarogi, żółte sery). Jedz też produkty bogate w witaminę D (masło, żółtka jaj, wątróbkę kurzą, makrele). Ułatwia ona przyswajanie wapnia.

PRZEMIANĘ MATERII POPRAWIA WITAMINA B 6 -
Wpływa też na syntezę ciał odpornościowych. Dzięki niej unikasz zaparć i rzadziej łapiesz infekcje. Obfitują w nią: wątróbka, drób i ryby.

ZAGROŻENIE CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ MINIMALIZUJĄ -
Bogate w błonnik i witaminy owoce i warzywa. Chronią cię też przed udarem i chorobą wieńcową. Jedz ich nawet 5-6 porcji dziennie.

WARTO ZMIENIĆ ZŁE NAWYKI!
- Z mięsa wybieraj drób. Trzy razy w tygodniu jedz ryby.
- Zrezygnuj ze słodkich deserów na rzecz owoców.
- Zajadaj gruboziarniste pieczywo i jabłka(ze skórką!) - mają dużo błonnika.
- Unikaj potraw smażonych - zawierają duże ilości rakotwórczych azotanów.
- Warzywa gotuj na parze - zachowują wtedy najwięcej wartości odżywczych.
- Ostrożnie z solą. Powinnaś jeść jej najwyżej pół płaskiej łyżeczki dziennie.
- Pij co najmniej 6 szklanek wody dziennie. Oczyszcza organizm z toksyn, zapobiega zaparciom, chroni przed odwodnieniem.

 

...jest pusty

Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.