Menu
Dietetycznie Poprawni - Poradnia Zdrowego Odżywiania
Strona główna
ODCHUDZAJ DESERY

Deser, po zjedzeniu którego nie przybywa nam w centymetr w biodrach? To możliwe, pod warunkiem że będzie zawierał jak najmniej tłuszczu i cukru.

PRECZ Z TŁUSZCZEM
UNIKAJ TŁUSZCZÓW ZWIERZĘCYCH - zrezygnuj z ciast z dużą ilością masła(kruche, francuskie, ptysiowe), deserów na kremówce (36% tłuszczu) i pełnotłustym mleku.
UWAŻAJ NA UTWARDZONE TŁUSZCZE ROŚLINNE - najgroźniejsze są te zawierające izomery trans, np.twarde margaryny. Powstałe podczas transformacji olejów roślinnych w stałą margarynę powoduje podniesienie poziomu złego cholesterolu,a obniżenie dobrego i zaostrzają stany zapalne w organizmie. Na takich margarynach wypieka się herbatniki i kruche ciasteczka, przekładane wafelki. Na diecie polecane jest ciasto biszkoptowe - nie ma w nim tłuszczu, tylko jajka, mąka i cukier.

OSZCZĘDNIE Z CUKREM
ZAMIAST RAFINOWANEGO UŻYJ BRĄZOWEGO, NAJLEPIEJ TRZCINOWEGO - jest nieco mniej kaloryczny, a jeśli jest nieoczyszczony - bogatszy w składniki odżywcze, które w procesie oczyszczania cukru są usuwane.
ZASTĄP CUKIER MIODEM - nie zmniejszy to kaloryczności deseru, sprawi jedynie, że produkt końcowy będzie bardziej naturalny, a więc zdrowszy.
UŻYJ DAKTYLI - podobny efekt otrzymamy stosując zamiast cukru daktyle. Trzeba je najpierw zalać wrzątkiem i odstawić na godzinę, po czym zmiksować.

Z CZEGO NISKOKALORYCZNY DESER
WYKORZYSTUJ OWOCE, NAJLEPIEJ SEZONOWE - z jabłek, gruszek, truskawek, malin, jeżyn, wiśni, moreli, brzoskwiń zrób sałatkę:pokrojone owoce posyp pestkami słonecznika, dyni, sezamu lub rodzynkami, a w wersji dla dorosłych skrop likierem. Zmiksowane na mus owoce z dodatkiem cukru po zamrożeniu zmieniają się w lekkie lody sorbetowe.
ZALEJ OWOCE GALARETKĄ - zrób ją samodzielnie. Wystarczy podgrzać kompot lub rozcieńczony sok owocowy i wymieszać z żelatyną.
UŻYJ MLEKA JAKO BAZY - by zrobić koktajl, zmiksuj je z miękkimi owocami. Najlepsze jest mleko od 0,5 do 2 proc. tłuszczu. Jeśli nie lubisz mleka, wybierz naturalny jogurt, maślankę lub kefir.
ZASTĄP MĄKĘ PSZENNĄ TĄ PEŁNOZIARNISTĄ - ma więcej błonnika i witamin z grupy B, a nie zmieni smaku potrawy.
WZBOGACAJ PRZYSMAKI ORZECHAMI - najlepiej włoskimi i migdałami - po zmieleniu mogą w ciastach zastąpić częściowo (a czasem całkowicie) zwykłą mąkę.Takie ciasto będzie bogate w cenne kwasy tłuszczowe omega - 3 obniżające poziom złego cholesterolu; migdały to skarbnica witaminy E.
WYKORZYSTUJ BRĄZOWY NIEOCZYSZCZONY RYŻ - jest doskonały do zapiekanek z owocami i bakaliami.
WYKORZYSTUJ PŁATKI OWSIANE - obniżają ciśnienie krwi, są znakomitym źródłem antyrakowego selenu. Zyskują smak, gdy uprażysz je na patelni.

LODY SŁUŻĄ ZDROWIU
Niezależnie od koloru czy smaku lody to nie tylko pyszny deser, lecz także źródło cennych substancji odżywczych.
- mleczne lody zawierają niezbędny dla organizmu wapń- podstawowy budulec kości i zębów.
- są w nich też witaminy A, B1, B2, i PP, a nawet żelazo, magnez i potas. Dzięki temu lody wzmacniają organizm.
- lody są lekkostrawne i nie zalegają długo w przewodzie pokarmowym. Mogą je jeść nawet osoby cierpiące na wrzody żołądka
- należą do najmniej kalorycznych słodyczy. Mają ich o połowę mniej niż większość ciast i batoników - jedno ptasie mleczko ma dwa razy więcej kalorii niż kulka lodów śmietankowych.
- jeśli dbasz o linię, wybieraj najlżejsze lody sorbetowe (przypominają zamrożony sok) lub szerbetowe (sok z mlekiem). Zrezygnuj z lodów premium, robionych z pełnotłustego mleka.

KORZYSTAJ Z DOBRODZIEJSTW MIODU
Jego właściwości są bezcenne - chociaż jest wysokokaloryczny - 100 g miodu dostarcza 319 kcal, jednakże miód jest doprawdy niezwykły, bo który inny smakołyk, rozcieńczony i podany na zimno, działa przeciwbiegunkowo, a bardziej stężony i lekko podgrzany zwalcza zaparcia i poprawia trawienie. Miodowe lekarstwa i środki wzmacniające są niezastąpione w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego i umysłowego, przy długich, przewlekłych chorobach, stanach wyczerpania, niedoborze związków mineralnych i pierwiastków śladowych. W Polsce najczęściej kupowany jest miód lipowy. Jest łatwo przyswajalny, całkowicie trawi się w ciągu niespełna 2 godzin (dla porównania: szynka w 4 godziny).

Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.