Menu
Dietetycznie Poprawni - Poradnia Zdrowego Odżywiania
Strona główna
CHUDNIJMY RAZEM
Jeżeli dziecko ma nadwagę lub jest otyłe, w przywrócenie odpowiedniej  do wieku masy ciała powinna się zaangażować cała rodzina. Jeśli sami nie zmienimy nawyków żywieniowych, nie odstawimy tuczących potraw i przekąsek - sukcesu nie będzie. Warto zgromadzić całą rodzinę i szczerze porozmawiać o problemie. Poprosić dziadków i ciocie, aby więcej nie kupować w prezencie słodyczy.

WPROWADŹ ŻELAZNE ZASADY
  1. Nie podawaj dziecku suplementów diety sprzyjających utracie masy ciała, nie wprowadzaj diet odchudzających.
  2. Dzieciom do 7. roku życia nie ograniczaj kaloryczności posiłków. Utratę masy ciała można osiągnąć poprzez zmianę jakości jedzenia (mniej tłuszczu i cukru) i zachęcanie do większej aktywności fizycznej.
  3. Dziecko powinno jeść 4 - 5 razy dziennie w regularnych odstępach czasu. Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. Uczeń do szkoły powinien dostać drugie śniadanie. W każdym posiłku powinny się znaleźć warzywa i owoce.
  4. Błonnik podawaj w postaci warzyw, owoców i produktów z pełnego ziarna, np. razowego pieczywa.
  5. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia tego, czego nie lubi. Nie serwuj mu potraw dietetycznych, gdy reszta domowników je smażone kotlety. To stawia je na marginesie rodziny. Zmień menu dla wszystkich.
  6. Wklucz z posiłków tzw. ukryte kalorie (majonez w sałatkach, tłuszcz do polewania warzyw, śmietana w zupie).
  7. Podczas jedzenia dziecko nie powinno oglądać telewizji, ponieważ zajęte śledzeniem bajki zjada więcej niż potrzebuje.
  8. Jeśli dziecko zjadło posiłek i prosi o dokładkę, warto chwilę poczekać. Potrzeba około 20 minut, by do mózgu dotarł sygnał, że organizm jest nasycony. Dlatego zachęcaj dziecko do wolnego jedzenia i dokładnego gryzienia pożywienia.
  9. Zachęcaj do picia wody między posiłkami. Soki rozcieńczaj wodą a cukier do słodzenia herbaty zastąp stewią lub syropem z agawy. Unikaj sztucznych słodzików (aspartam, acesulfam).
  10. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, że musi schudnąć, ale nie argumentuj, że będzie zdrowsze. Mów o ładnej sylwetce, szybkim bieganiu, pięknej skórze i włosach.
  11. Nie wytykaj dziecku jego nadwagi. Nie nazywaj go pączuszkiem czy kochanym grubaskiem. Podkreślanie, nawet mimowolne, nadwagi dziecka wpędza je w kompleksy, obniża samoocenę.
  12. Przed wyjściem na kinderbal podaj dziecku pełnowartościowy posiłek, to zmniejszy jego apetyt na chipsy czy słone paluszki.
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.